ponedeljek, 30. julij 2012

Zvonka Zupanič Slavec: Dosežki slovenskega gradbeništva (1918–1941) in stavbenik Josip Slavec

Mitja Sunčič*
Zvonka Zupanič Slavec: Dosežki slovenskega gradbeništva (1918–1941) in stavbenik Josip Slavec. Ljubljana: Celjska Mohorjeva družba, 2011, 

Če je bila prva monografija posvečena gorenjskemu podjetniku Josipu Slavcu Stavbenik Josip Slavec: ob stoletnici rojstva, izpod peresa zgodovinarjev Jožeta in Majde Žontar, ki je pri založbi Nove revije izšla leta 2001, dobrodošel prispevek k razmeroma slabo raziskani zgodovini slovenskega podjetništva, temelječ na biografski naraciji, se deset let pozneje izšla druga monografija Dosežki slovenskega gradbeništva (1918–1941) in stavbenik Josip Slavec osredotoča na njegovo gradbeno dejavnost in na sledi, ki jo je le-ta zapustila v slovenski kulturni krajini.
Avtorici monografije Zvonki Zupanič Slavec, od leta 1992 predstojnica Inštituta za zgodovino medicine Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani ter soprogi gradbenega inženirja Aleša Slavca, vnuka Josipa Slavca in nadaljevalca družinske podjetniške tradicije, je k projektu uspelo pritegniti številne sodelavce, ki svoje prispevke predstavijo v poljudnem uvodnem delu (za katerega so kratke tekste prispevali predstavniki naslednjih ustanov: Evropskega sveta gradbenih inženirjev, Inženirske zbornice Slovenije, kranjske občine, Območne enote Zavoda za varstvo kulturne dediščine Kranj, Zavoda za turizem Kranj ter Gimnazije Kranj; seveda nekaj uvodnih misli objavi tudi avtorica knjige) ter v drugem osrednjem – znanstvenem delu monografije v katerem je najti tudi jedrnato, a informativno rekapitulacijo življenjske poti Josipa Slavca, ki ponuja pregled njegove podjetniške kariere od vzpona v medvojnem obdobju do – od komunističnih oblasti povzročenega – padca ter ponižanja v času po drugi svetovni vojni; v njem sta podrobneje predstavljena tudi dva potomca Josipa Slavca: sin Saša in vnuk Aleš. Avtorici prispevka sta Ksenija Slavec in Zvonka Zupanič Slavec.
Kot je mogoče sklepati iz naslova monografije, je bil namen piscev uvrstiti Slavčevo nemajhno gradbeno dediščino v kontekst zgodovine sodobnega slovenskega gradbeništva, podjetništva in industrijskega razvoja. Tako nam doktor zgodovine Stane Grande postreže z razpravo posvečeno usodi slovenskih podjetnikov po drugi svetovni vojni v kateri se dotakne tudi procesa nastajanja in krepitve podjetniškega sloja na Slovenskem v dobi kapitalizma. Predstavljene so prakse proti podjetništvu usmerjenega delovanja levičarskih revolucionarjev med drugo svetovno vojno ter oblikovanje pravne podlage za razlastitev podjetnikov v obdobju po drugi svetovni vojni. Zelo zanimiv del članka predstavljajo na ustnih virih temelječe zgodbe o tragičnih usodah nekaterih podjetnikov v teh prevratnih časih, ki do sedaj še niso bile objavljene v znanstvenem tisku.

Univerzitetni diplomirani inženir gradbeništva Gorazd Humar podrobno predstavi dejavnost Slavčevega podjetja pri gradnji mostov in jo umesti v kontekst inženirske gradnje, tj. z razvojem gradbenih materialov kot sta jeklo in beton pogojene gradbene dejavnosti pri kateri se gradbeništvo »kot stroka loči od arhitekture« (str. 77). Kot na drugih področjih udejstvovanja, je Slavčeva gradbena dediščina tudi tu prisotna še danes: njegova najmogočnejša mostovna gradnja je železniški most čez Savinjo pri Zidanem mostu – »najzahtevnejša in največja armiranobetonska gradnja na slovenskih tleh« (str. 80) v tridesetih letih, ki jo je nemalo število bralcev tehle vrstic videlo, če se po njej ni tudi peljalo. V poglavju je poleg manjših projektov ter Slavčevega obnovitvenega delovanja v času po osvoboditvi, podrobneje predstavljen še – zaradi izjemnega spoja mostne arhitekture s sušnim dalmatinskim okoljem čutu za lepo zelo všečen – Kosinjski most čez reko Liko, »ena največjih mojstrovin podjetja Josipa Slavca« (str. 82).

Magister ter inženir geologije Tomaž Budkovič se posveti Slavčevim dosežkom na področju gradnje cestnega omrežja v Kraljevini Jugoslaviji, pri čemer je pričetek podjetnikovega delovanja na tem področju sovpadal z veliko gospodarsko krizo v tridesetih letih in povečanjem izdatkov samoupravnih (občine, banovina) ter državnih teles za izgradnjo cestnega omrežja. Investicije so imele ekonomski ter socialni pomen: modernizacija Jugoslovanske države je bila pomembna za pospeševanje turizma, omogočanje zaslužka delavstvu z javnimi deli pa naj bi olajšalo stiske množic brezposelnega prebivalstva. Kot ugotavlja Budkovič, je bilo prvo velikopoteznejšo graditeljsko dejavnost zaznati leta 1935, ko je »vlada dr. Milana Stojadinovića izdala novo uredbo o javnih delih, med katerimi je na prvem mestu omenjena gradnja modernih avtocest« (str. 124). Slavec je delal na vseh tedaj obstoječih tipih cest: državnih, banovinskih ter občinskih. Od državnih naj omenim izgradnjo odseka ceste št. 2 (povezovala je Gorenjsko, Ljubljano, Dolenjsko ter Hrvaško) na katerem je bil postavljen eden od simbolov urbane krajine Kranja – Gaštenjski klanec, ki še danes pozdravi vsakogar, ki v mesto prispe ali iz njega odide po t.i. stari cesti. Na koncu se pisec dotakne še Slavčevega delovanja v času okupacije ter povojne obnove.

Peter Fister, profesor na ljubljanski fakulteti za arheologijo monografijo zaključi s prispevkom, ki obravnava zanimivo vprašanje vpetosti Slavčevega dela v slovensko krajino ter po uvodni vzpostavitvi metodološkega konteksta postavi naslednje vprašanje: »/…/ ali so rezultati dela gradbenika Slavca dovolj pomembni, da se zaradi svoje kvalitete in posebnih dosežkov postanejo del naše ohranjene kulturne dediščine« (str. 193)? Avtor razpravo zaključi z ugotovitvijo, da je bil Slavec nedvomno kvaliteten izvajalec, čigar dela bi bilo potrebno »na novo ovrednotiti in jih kot velike dosežke predstaviti ter ohraniti kot pomemben del naše kulturne dediščine« (str. 195). Uvrstitev Slavčevih del med kulturno dediščino bi zato pomenilo pomembno metodološko prelomnico za celotno stroko s čimer bi to dejanje postalo »vzorec za nov pristop k prezrtim vrednostim našega prostora in naše preteklosti« (str. 195).

Nujno je poudariti, da so vsi našteti prispevki opremljeni z izjemno bogatim slikovnim materialom, med katerim prevladujejo fotografije, a se vmes najde tudi nekaj oljnih slik, ki ga je iz obsežnega družinskega arhiva izbrala Zvonka Zupanič Slavec. To bogastvo podob je knjigin veliki adut, kajti slikovno gradivo ni omejeno na monumentalnost Slavčevih gradbenih dosežkov, temveč ponuja okno v preteklost vsakomur, ki ga zanima medvojno obdobje, ta nasprotij poln čas naglega industrijskega razvoja in modernizacije slovenskega prostora (nič manj zanimive niso fotografije iz časa po drugi svetovni vojni, zamrznjene podobe graditeljske evforije porušene očetnjave in sodelovanja ljudskih množic pri revolucionarnem projektu izgradnje novega sveta). Bralcu je tako omogočen ogled delovnih oprav gradbeniškega delavstva, gradbeni stroji, ki so jih uporabljali, meščanska moda uspešnega podjetnika in njegove družine, pejsaži mesta Kranj, predvsem pa metode gradnje v obravnavanem času (številne projekte je Slavec foto-dokumentiral od embrionalne stopnje do končnega izdelka).

Z izjemnim slikovnim materialom opremljeno delo večjega formata kljub lokalno-zgodovinski obarvanosti presega okvir lokalne zgodovine, saj nudijo v njej zbrane razprave zanimiv vpogled v (ne le gospodarsko) zgodovino slovenskega prostora pred in po drugi svetovni vojni. Zanimiva je knjiga tudi zaradi posrečenega nabora sodelavcev, ki opozarja na možnosti plodne medsebojne izmenjave ter dopolnjevanja znanj, ki se skriva v sodelovanju strokovnjakov s področij humanistike in tehničnih ved.

* recenzija bo objavljena v Prispevkih za novejšo zgodovino 52, 2012, št. 2

9 komentarjev:

  1. Moje ime je Christian Hofman. To je zelo srečen dan v mojem življenju, zahvaljujoč pomoči, ki mi jo je doktor .nosakhare namenil, da bi mi pomagal opomoči svojo bivšo ženo s svojim urokom ljubezni in čarovnije. Bil sem poročen 6 let in bilo je tako grozno, ker me je žena resnično varala in iskala ločitev, ko pa sem na spletu naletela na Dr..nosakhare e-pošto o tem, kako je pomagal toliko ljudem, da se vrnejo nekdanji nazaj in pomagajo popraviti odnos in osrečiti ljudi v odnosu. Razložil sem svojo situacijo in nato sem poiskal njegovo pomoč, a na moje največje presenečenje mi je rekel, da mi bo pomagal pri mojem primeru in da zdaj praznujem, ker se je moja žena popolnoma spremenila na bolje. Vedno si želi biti ob moji strani in brez mojega darila ne more storiti ničesar. Resnično uživam v svoji poroki, kakšnem velikem praznovanju. Še naprej bom pričeval na internetu, ker je Dr..nosakhare pravi urok za črkovanje. RABIM POMOČ? KONTAKT
      -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com
    lahko ga dodate tudi v aplikaciji Whats: +2349083639501
    On je edini odgovor na vašo težavo in vas v odnosu čuti srečnega. In popoln je tudi v vajinem odnosu.
    hočeš svojega bivšega nazaj?
    želite ljubezenski urok za novega ljubimca?
    Rešitev problema brez otrok?
    Rešitev finančnih težav?
    Slaba erekcija in hitra ejakulacija?
    rešitev za bolezen in bolezni telesa
    Radi bi vas napredovali v svoji pisarni.
    Ločitev rešitve problema?
    Whatsapp ali pokličite +2349083639501 (ignorirajte, če ne potrebujete pomoči)

    OdgovoriIzbriši
  2. Pričevanje posojila gospe Madlen Claus
    pozdravljeni, imam izjavo za vas, ki je na skoraj vseh forumih. Govorimo samo o gospe Madlen Claus, določeni posojilodajalki; čudovito in zelo resno. Odločil sem se, da grem k njemu, ker sem preveč zapravil svoj čas in denar. Sprva nisem mogel verjeti, ker sem mislil, da bo tak kot drugi lažni posojilodajalci, vendar mi je dokazala, da je izjemna, poštena in resna. Pri njej sem imel posojilo v manj kot 72 urah po končanih postopkih.
    Opomba: Preden sem prejel posojilo, nisem plačal nobene provizije

    Prosim, stopite v stik z njo, če potrebujete posojilo pri resnem posojilodajalcu, kot je ona. Tu je njegova pošta:
    madlenclaus@gmail.com
    madlenclaus@gmail.com

    OdgovoriIzbriši
  3. Zdravo vsi ,
    Jaz sem Rebeka iz Ljubljane in želim samo izraziti globoko zahvalo Cooprative Rosselli za njihovo iskrenost, odprtost, preglednost, resnicoljubnost, ljubezen in podporo med in po tem, ko so od njih dobili posojila. Precej sem bil v rokah teh prevarantov in čas mi ne bo dovolil, da bi povedal vse, kar sem v zadnjih nekaj mesecih šel po spletu pri gostu ali dobil posojila, da bi se tukaj domoval v slovenščini, ampak Bog mi je odgovoril molitve s podporo in ljubezni gospe Rosselle Riccardo, ki me je sprejela in razumela z menoj kljub mojemu prvotnemu dvomu in nezaupljivosti ter s svojim dobrim srcem in ljubeznijo, zdaj sem lastnica doma prek svojih 2-odstotnih posojilnih skladov in sem se zaobljubila širite to novico in tudi svetu sporočite, da je še vedno pristnih in nekaj dobrih spletnih posojilnic, ki lahko pomagajo in oživijo suho kost, kot sem bila prej. Ne poslušajte in preberite tega pričevanja, ker je to resnična izkušnja, ki spreminja življenje, in vsakdo, ki potrebuje to vrsto obračanja, ne sme oklevati ali dvomiti v to, ker sem dokazal in prisegam na nebesa, da je ta zgodba resnična in tudi zgodba moje izkušnje z njimi. Oglejte si jih po e-pošti, če potrebujete finančna sredstva! email: rossellacooperative@hotmail.com, ali pa jo lahko pokličete prek njenega e-poštnega naslova: rossellacooperative@hotmail.com za hiter klic klepeta ali whatsapp / +35677926593

    Hvala
    Rebeka

    OdgovoriIzbriši
  4. Svojemu bivšemu ljubezenskemu partnerju sem naredil, da se vrne k ljubezni in mi zaupa bolj kot kdaj koli prej. Vse življenje si nikoli nisem mislil, da bi urok za ljubezensko začaranost lahko vrnil mojega bivšega ljubimca Mårtenssona, dokler me prijatelj ni predstavil pravega uroka, preden sem se obrnil na nekatere uroke, da bi mi pomagali, a vem, da bi mi lahko pomagali, nekateri so zahtevali več denarja, dokler Sledim preprostim navodilom velikega ljubezenskega uroka prek njegove osebne številke WhatsApp +12162022709 ali Viber +12066713285, lahko sem komuniciral in ga poklical ter dobil takojšnjo pomoč od njega, da bi obnovil ljubezen in srečo mojega zakona Drigbinovia. Vsakdo lahko še vedno dobi enako pomoč od njega danes povrniti izgubljeno ljubezen ali obnoviti prekinjeno razmerje in ločeni partner se lahko vrne v ljubezen je možno, ker mi deluje v roku 3 dni, moj bivši ljubimec me je poklical po telefonu, da se opravičim in trenutno živiva skupaj v ljubezni in sreče lahko dosežete tudi na njegov e-poštni naslov na doctorigbinovia93@gmail.com Hvala Drigbinovia za njegove nadarjene moči hvala, ker ste si vzeli čas in prebrali moje pričevanje?

    OdgovoriIzbriši
  5. Pozdravljeni vsi, moje ime je Dawoud Owen, iz Londona, glavnega mesta Anglije, danes sem tako srečen. Prejel sem posojilo od posojilnih kreditnih institucij, ko je izgubljeno vse moje upanje, da ne morem več dobiti posojila, ker me goljufajo številni posojilodajalci, vendar se le spodbujam in naredim pogumen korak ter se prijavim pri tem posojilodajalcu, vendar z veseljem povem danes, ko sem pravkar prejel svoje posojilo v višini 9.000,00 funtov in vam bom svetoval vsem, ki potrebujete posojilo, ga kontaktirajte na njegov e-poštni naslov: loancreditinstitutions00@gmail.com. ali WhatsApp: +393512114999 in pridobite posojilo še danes. Lep dan vam želim

    OdgovoriIzbriši
  6. Lep pozdrav vsem. Moje ime je Maryam Ali iz Maroka. Vendar živim v Ljubljani, glavnem mestu Slovenije, videla sem komentarje ljudi, ki so že najeli posojilo pri kreditnih institucijah; In potem sem se odločil, da se prijavim pri njih in že po nekaj dneh sem potrdil svoj račun 70.000 evrov na svojem računu, ki sem ga zahteval. To je res odlična novica. Vsakemu, ki potrebuje posojilo, priporočam, naj pošlje e-pošto na {loancreditinstitutions00@gmail.com} ali njegovemu agentu WhatsApp: +393512114999 Vesel sem, da sem dobil posojilo

    OdgovoriIzbriši
  7. My name is Euphemia Dorothea. God has blessed me with three children and a loving husband. I promise to share this testimony because God is good in my life. 4 months ago I was in desperate need of money until I thought of a loan and then I ran into the wrong hands claiming to be lenders not knowing it was a scam. He collected 1860 euros from me and refused to send me an email. Since then I was confused but God came to save me from one of the believers. I went to church on Sunday after the service. I share the idea with a member of Christians and she introduces me to a loan agency called loan credit institutions, she said that the agency provided an amount of 90,000 euros. I collected the email address of the loan agency and sent them an email on Monday morning telling them the rules and regulations and I followed them. After processing the documents, they gave me a loan in the amount of 120,000 euros. Anyone can contact him via email: loancreditinstitutions00@gmail.com or WhatsApp number: +393512114999

    OdgovoriIzbriši
  8. Moje ime je Euphemia Dorothea. Bog me je blagoslovil s tremi otroki in ljubečim možem. Obljubljam, da bom delila to pričevanje, ker je Bog dober v mojem življenju. Pred 4 meseci sem obupno potrebovala denar, dokler nisem pomislila na posojilo, nato pa sem naletela na narobe roke, ki so trdile, da so posojilodajalci, ne da bi vedele, da gre za prevaro. Od mene je pobral 1860 evrov in mi ni hotel poslati e-pošte. Od takrat sem bil zmeden, vendar me je Bog prišel rešit enega od vernikov. V nedeljo sem šel v cerkev po bogoslužju. Zamisel delim s članom Christians in ona me predstavi posojilna agencija, imenovana posojilne kreditne institucije, je povedala, da je agencija zagotovila znesek 90.000 evrov. Zbral sem e-poštni naslov posojilne agencije in jim v ponedeljek zjutraj poslal e-pošto, v kateri sem povedal pravila in predpise, in sledil sem jim. Po obdelavi dokumentov so mi dali posojilo v višini 120.000 evrov. Vsakdo ga lahko kontaktira preko e-pošte: loancreditinstitutions00@gmail.com ali številke WhatsApp: +393512114999

    OdgovoriIzbriši